Tuesday, January 19, 2010

Projek Baru Pertama Tahun 2010





Tahun 2010 menghidangkan pelbagai peluang kepada yang berminat dan mempunyai iltizam yang tinggi untuk meningkatkan hasil pendapatan khususnya dalam bidang pertanian. Kerajaan dalam Bajet 2010 yang dibentangkan pada penghujung 2009 telah memperuntukkan dana berjumlah RM2 Billion termasuk subsidi, insentif dan bantuan kepada sektor pertanian. Terpulanglah kepada kita sama ada ingin menjadi sebahagian daripada peserta atau terus menjadi pemerhati yang selesa dengan hanya memeluk tubuh diri sendiri. "Tepuk dada tanyalah diri anda sendiri" kerana "selera" yang sentiasa melengkapi bidalan ini telah sekian lama menipu kita dengan imiginasi-imiginasi indah yang sukar menjadi realiti.

Pedulikan apa orang akan kata....mulakan dengan lafaz bismillah, susun langkah dan mulakan langkah pertama di tahun 2010 ini dengan azam yang terpahat kukuh disanubari. Kalau bangsa asing boleh berjaya, kalau orang lain boleh berjaya, kalau orang yang kurang upaya boleh berjaya, mengapa kita yang sempurna akal dan sifat ini tidak mampu turut sama berjaya.

Berbekalkan tekad yang murni ini, penulis Malaysiabestfarm telah memulakan tahun 2010 dengan menebus hak pengusahaan sebidang tanah rizab talian TNB di Seri Tiram Jaya daripada serang rakan tani yang bersimpati dengan nasib penulis. Tanah seluas 1 ekar berkenaan pada asalnya milik pengusaha berketurunan cina mula diusahakan oleh rakan tani berkenaan dengan tanaman ubi kayu. Oleh kerana bersimpati dengan penulis yang kekurangan tanah untuk diusahakan maka rakan tani berhati mulia berkenaan telah bersetuju untuk menukarkan hak pengusahaan tanah rizab berkenaan kepada penulis.

Bertitik tolak dari lafaz akad pertukaran hak milik yang dibuat pada 15hb. Januari 2010, maka penulis telah mengajak beberapa rakan kongsi untuk mengusahakan tanah berkenaan dimulai dengan kerja-kerja membersihkan rumput liar yang tumbuh di atas tanah berkenaan (Sila rujuk gambar).

Insya Allah, penulis akan sentiasa mengemaskini perkembangan projek berkenaan untuk tatapan pelawat-pelawat Malaysiabestfarm. Sama-sama kita berdoa agar segala yang diusahakan memperoleh rahmat-Nya. Amin

No comments:

Post a Comment