Sunday, June 20, 2010

Pisang BerangannnnnnKu.....











Salam sejahtera semua. Syukur ke hadrat Illahi dapat kita berkongsi pengalaman diruangan blog ini. Alhamdulillah, tanaman pisang berangan seluas 1 suku ekar yang mula diusahakan pada bulan Mac 2010 telah pun menjangkau usia 3 bulan. Pada awalnya, kawasan penanaman pisang ini merupakan sebidang tanah kebun kelapa yang tidak terpelihara dengan dipenuhi oleh semak-samun terdiri daripada pelbagai spesis flora dan fauna.

Setelah mendapat persetujuan daripada pemilik tanah berkenaan, saya bersama seorang rakan kongsi (Saudara Kemi, seorang Broker Hartanah terkenal seantaro Tg. Karang) telah memulakan operasi membersihkan kawasan berkenaan menggunakan mesin pemotong rumput, parang dan tulang empat kerat sahaja...maklumlah modal tak cukup nak sewa excavator. Apa pun Alhamdulillah dengan berkat ketabahan dan kesabaran yang diberikanNya, kami berjaya membersihkan kawasan berkenaan dalam masa 2 minggu.

Setelah siap menebas, kami menjalankan kerja-kerja menyembur racun rumpai jenis serap jenis Ecomax agar saki baki rumput yang masih degil dapat dimusnahkan. Pada masa yang sama, kami mula mendapatkan benih yang diperolehi daripada Wak Mat Sg. Yu, seorang Otai Pisang dari Kg. Sg. Yu, Kuala Selangor yang berbaik hati membenarkan kami mengambil anak-anak benih pisang dari kebun beliau. Kerja-kerja memungut anak benih pisang mengambil masa 2 hari sebelum dapat kami tanam di kawasan tanah yang telah dibersihkan.

Kerja-kerja menanam dijalankan secara berperingkat menggunakan khidmat 2 orang pekerja sambilan (Awe & Erol) mengambil masa selama 1 minggu. Pemantau dilakukan setiap minggu dan seusia 2 minggu, baja urea mula ditabur bagi menghijaukan lagi anak benih yang mula mengeluarkan tunas baru. Alhamdulillah, setelah selesai menjalankan kerja pembajaan urea kali kedua, tanaman pisang kami mulai menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan sepertimana yang dipaparkan didalam gambar yang kami ambil baru-baru ini. Ketika gambar diambil, kerja meracun rumput di celah-celah tanaman pisang sedang dijalankan dan belum siap sepenuhnya...tu yang nampak rumput menghijau macam padang golf. Harapan kami agar pembaca semua mendoakan kejayaan projek tanaman pisang berangan kami. Amin

2 comments:

  1. pisang berangan x pa jgn org yg doq berangan tak abis2 dh le...hehehe

    ReplyDelete
  2. tanah seluas 1 suku ekar,berapa jumlah pkok pisang dpt ditanam?

    ReplyDelete